Omleiding in beide richtingen via Keizershoek

NIEUWSBRIEF

FIETSTUNNEL ONDER N171

Dinsdag 16 juni 2026

Met deze nieuwsbrief houdt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) je graag op de hoogte over de bouw van een fietstunnel onder de expresweg (N171) in Kontich en de werken aan de kruispunten in de directe omgeving.

 

De werken op het kruispunt aan de kant van de Pierstraat vorderen goed. Op vrijdag 26 juni start de volgende fase in de Drabstraat. Vanaf dan lopen zowel de Pierstraat als de Drabstraat dood op de N171. Alle info over de verkeershinder lees je in deze nieuwsbrief.

 

Wat vernieuwen we in de Drabstraat?

Voor verkeer uit de Drabstraat leggen we een aparte linksafslagstrook aan én een rijstrook voor alle rijbewegingen. Daarnaast komt er een vrijliggend fietspad van drie meter en een voetpad van anderhalve meter breed. 


Op de N171 tussen de Drabstraat en de fietstunnel ontharden we de pechstrook en leggen we een wadi aan. In deze ondiepe kuil kan regenwater zich verzamelen en vervolgens langzaam in de bodem infiltreren.

 


Meer weten? Bekijk het toekomstbeeld

Nieuwe toestand Drabstraat x Pierstraat. © AWV

 

Verkeerssituatie vanaf vrijdag 26 juni

Verkeerssituatie vanaf vrijdag 26 juni. © AWV

De N171 oversteken op het kruispunt is niet mogelijk. Voetgangers en fietsers gebruiken de fietstunnel. Op de N171 blijft gemotoriseerd verkeer mogelijk in beide richtingen. Ter hoogte van de werfzone rijdt verkeer over één rijstrook in plaats van twee. 

  • Verkeer van en naar de Pierstraat volgt een omleiding via de N171 en Keizershoek. 
  • Verkeer tussen de N171 en de Drabstraat rijdt via Keizershoek. De Drabstraat inrijden kan enkel via Witvrouwenveldstraat.
  • Vanuit Edegem naar de Drabstraat volg je de omleiding via De Villermontstraat, Edegemsesteenweg, Antwerpse- en Mechelsesteenweg, Kruisschanslei en Witvrouwenveldstraat. 
 

De werken hebben ook een invloed op de dienstregeling van De Lijn. Plan je route via de app, op delijn.be/routeplanner of check de affiches aan de bushaltes. In de Drabstraat komt een tijdelijke bushalte aan het kruispunt met Keizershoek. 

Lees alles na onder actuele hinder
 

Wonen en werken in de werfzone

Bestemmingen in de werfzone blijven te voet of met de fiets aan de hand bereikbaar. Let op: vlak voor de werfzone geldt in de Drabstraat een parkeerverbod. Alle praktische afspraken over de huisvuilophaling en veiligheid op de werf vind je via de projectwebsite

 

Verder verloop van de werken

In de week van 13 juli asfalteren we de kruispunten N171 met Prins Boudewijnlaan (N173) en N171 met Pierstraat/Drabstraat, de rijbaan en het nieuwe fietspad tot aan de P+R. De N171 is dan afgesloten vanaf de Groeningenlei tot aan de oprit naar de E19 richting Antwerpen. Op 17 juli opent de Pierstraat en wordt het kruispunt N171xN173 verkeerslichtengeregeld. De Drabstraat blijft onderbroken tot het einde van de werf. Als alles vlot verloopt, zijn alle werken begin september klaar. Meer details over de omleidingen tijdens de asfalteringswerken, ontvang je in een volgende nieuwsbrief. 

 

Blijf op de hoogte!

Op wegenenverkeer.be/fietstunnelkontich
vind je alle informatie over het project 
en de meest recente verkeershinder.

Bekijk de actuele hinder

Vragen? Contacteer ons

Bel werfcontact Marleen op 0468 03 53 84 (maa-vri van 09.00 tot 17.00 uur) of mail bereikbaar.antwerpen@wegenenverkeer.be.

Stuur een e-mail
 

Het project in een notendop

Ten noorden van het kruispunt van de expresweg met de Pierstraat en Drabstraat loopt straks het fietspad langs de westzijde van de N171 onder de gewestweg door, richting de Rubensstraat. Een veilig fietspad, een fietstunnel onder de N171 en een opwaartse fietshelling aan de Rubensstraat zullen de verkeersveiligheid sterk verbeteren. Bovendien passen we het kruispunt van de N171 met de Drabstraat en Pierstraat aan, zodat er geen conflicten meer zijn tussen gemotoriseerd verkeer onderling en de actieve weggebruikers. Tussen dit kruispunt en de P+R komt ook een fietsverbinding. Aan de zijde van de Rubensstraat leggen we een nieuw dubbelrichtingsfietspad langs de N171 aan tot aan het kruispunt met de Molenstraat. Tot slot wordt het kruispunt Prins Boudewijnlaan (N173) met de N171 volledig conflictvrij met verkeerslichten. Vanuit de N171 (zijtak) komt hier een tweede linksafslagstrook naar de N171.


 
Dit is een officiële nieuwsbrief van de Vlaamse overheid.

Deze e-mail werd gestuurd naar:

j*******@s*********m


Agentschap Wegen en Verkeer

Mail niet leesbaar? Klik hier  |  Uitschrijven Sent by Sendtex